IKLAN NAK MASUK

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers Lilypie Breastfeeding tickers Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, April 27, 2010

cik poo poo & cik pee pee

Semenjak 2 menjak ni aku dah start potty training kt gegurl..baru nk ajar dia 'berak' @ lebih sopan 'poo poo'dlm toilet je..fuhhhhh...benda2 mcm ni la yg buatkn kepala otak aku b'serabut nk pikir bila anak2 makin m'besar..tu baru 'poo poo' belum 'pee pee' @ 'kencing'..

Back to the story mory..camna aku nak mulakan pd gegurl???actually aku guna kaedah sendiri je..lain org lain caranya..mana yg rajin bole search internet bagai x pun siap beli buku..aku bole gak search internet tp nk print out info,then menelaah benda alah tu sgt malas ok apatah lg nk baca buku2 yg ada kt pasaran nun..novel yg dah beli b'hari2 tu pun belum bukak plastik apparraaaa..apa yg ko merapek ni syaiton!!!hehehe

Camni..aku mulakan dgn potty(gambar sekadar hiasan tp lebih kurang je),actually potty ni hadi punya then turun je kt adik2 dia..cam biasa mula2 budak2 kan jakun org suh duk atas tu dia plak gi letak atas kepala..x ke grrrrrrr....x pe..x pe..sabo..sabo..ajor lg tp npknya cam x bole blah je..

Then, bila aku npk je dia diri sambil bongkok2 sket,keluar siren (kentutsss) sket,dgn mata merah cam nk nangis x nangis trus lajuuuuuu je aku bukak diapers bawak ke toilet suh berak dlm tu..yg aku geram bila duk je kt bowl tu dan2 x mau berak..apakah????

Sabo lagi...pas tu aku cuba kaedah ingat mengingati plak..mujur alya hanya berak sekali sehari je jarang 2 kali,aku pun x tau s/ada normal @ x,kalo x buang pagi,t'ari,x pun mlm kang..aku rasa normal kot sbb aku pun kdg2 sehari pun susah nk m'buang..auwwwww..apa yg ko meraban tu...so tiap2 kali musti bgtau dia...

'alya nak berak kt toilet tau'

sampaikn bila ty dah bole jwb..

I: alya nk berak kt mana?
A: olet(lebih kurang je bunyinya)

sampaikn juga bila ty soklan lain pun jawabnya...

I: alya drawing kt ne?
A: olet...

aparaaaa...

So setiap pagi masa mandikn dia,mesti suh dia 'poo poo' dulu,kdg2 x buang pun saje je ingatkan...hehehe...

Aku sbg ibu jgn la nk verrrrangannn dia dah b'jaya 100%..sbb kdg2 t'babas jugak..tau2 b'bau je..time tu rasa cam dah gagal xzam je huhuhu...frustrated beb!!tp x apa le yg ptg jgn putus asa..

Jadi skang bila dia dah tau nk bgtau,dia ckp..

'uk..uk..ollet' @ 'uk uk'...................zasssss....dgn pantas bukak diapers trus je aku tonggengkn dia dlm bowl..mmmm...syorgaaaa je rasa bila b'jaya hahaha

Conclusion: harap maklum situasi ini hanya berlaku sewaktu aku bersamanya 24j,waktu cuti je la..bila aku keje dia duk umah opahnya,t'babas sesaja..kihkihkih..mak pun byk keje x kan nk paksa jaga benda2 remeh ni kan,dah tlg jaga seribu rahmat..

p/s hopefully by 2 1/2yr gegurl dah boleh manage dgn cik 'poo poo' & cik 'pee pee' ni smua same as her brother...insyaAllah..


Gambar sekadar hiasan..x de kena mengena ngan gegurl pun!!!
















2 comments:

nusk said...

lama tak bukak blog, banyak nye kena catch up cite kak wa! happy blogging, hope u n d family r fine;)

che'wa said...

wahhhhh..dik..sibuk sgt le tu ye..its ok nothing interesting sgt pun...

thanks dear..happy for u too!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...