IKLAN NAK MASUK

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers Lilypie Breastfeeding tickers Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, October 6, 2010

mengajar kencing plak..

Salam semua..

Hari ni nk crite pasal anak gadisku nan sorang ni..si Alya..aritu kan aku dah kecoh2 pasal potty training dia kan,mula2 training 'poopoo' then baru2 n
i 'peepee' plak..heheeheee..agak2 korang berjaya ke x?

Jawapannya
kdg2 b'jaya kdg2 tidak...b'jaya bila dia bgtau 'ibu nk encin,nk u'u''..x b'jaya bila soka hati dia ckp 'ibu encin,u'u''...tau2 je dah basah x pun b'bau kan..sabaq2!!!!


Actually hampir 2 minggu dah aku ajar dia kencing di toilet ni..ada member2 ty camna aku ajar..aku ni x la pandai sgt nk guna apa2 kaedah t'kini tp can do la..namanya sokahatimakpakdiankbuatcamnaasaldiataugitoilet...hambik huahuahuahua...


Caranya:mula2 kita free kan bontot dia,means no dypers la..setiap 1/2 jam elok le b'tanya kt anak spy x sesat jln,soalan mudah je 'nak kencing x' agak2 mcm dia bolayan je panjangkn sket soklan tu 'nk kencing x,kita kencing kt toilet ok?' agak2 mcm dia x nak @ x paham soklan,trus je bawak gi toilet jgn buang masa nk menanya lg @ pun nk reka2 soklan lg..


Mcm alya setiap 1/2 jam - 1 jam mmg aku tanya,kdg2 setiap 15 minit pun aku ty..hahahaha..itu mmg hover!!!tp kan kdg2 budak2 mmg kerap kencing tau,kalo minum byk mesti asyik nk kencing so pandai2 lah korang ok!

Tapi jgn la sangka kan panas hingga ke petang,kalo dah guruh b'dentum dentam dah tentu le ribut melanda kan..masa hari2 pertama diajar 2 kali jugak t'kucilnya..aku x marah pun kata budak baru belajor kan..lama2 npk mcm ok je cuma bila b'jln2 & tido wajib pakaikn dypers :D..actually si alya ni kalo duk hr minggu ngan kami mmg ok,cuba duk ngan opah dia...mak ckp dah kencing @ berak baru t'jerit2 panggil opah..tension je aku..end up mak pakaikn CD..

akalil..dah pandai kan..

One of alya's kazen si akalil ni lg awal free dypers nye..puncanya bontot naik ruam,dia x selesa sgt,last2 mmg x pakai dypers dah..cuma nk tido & jln jauh je baru pakai dypers..tu pun still nk kencing & berak kt toilet..ibu dia plak suh je buang dlm dypers,pemalas sungguh la ibu!!! hahahaaaaaaaa...jgn marah ye aya,knyh gurau2 je!!!

Kesimpulannya..alya masih dlm latihan 'poopee'..hopefully next yr betul2 free dypers ok!insyaAllah..

p/s lebih mudah mengajar kencing dr berak sebenarnya..jgn putus asa sbb lain2 anak lain2 la keupayaannya..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...